Wakacje w Afryce

Zasady lean management w służbie turystów

W obecnych czasach, gdy jeden niezadowolony klient może zniechęcić tysiące innych do odwiedzenia danego hotelu jednym wpisem w sieci, branża turystyczna musi w szczególny sposób dbać o swoich gości. Co więcej, silna konkurencja wymaga dodatkowo szukania rozwiązań, które pozwolą na zmniejszenie kosztów i maksymalne wykorzystanie swoich zasobów. Jednym z takich rozwiązań jest z pewnością lean management, metoda zarządzania, która powstała w zakładach produkcyjnych Toyoty, a która po latach udoskonaleń i opracowań okazała się skuteczna również w innych branżach. Lean management w turystyce pozwala nie tylko na dostarczenie klientowi usług najwyższej jakości, ale także zminimalizowanie marnotrawstwa przy jednoczesnym korzystaniu z dostępnych środków.

Lean management – turystyka, służba zdrowia i motoryzacja

Co mają ze sobą wspólnego powyżej zestawione branże? W każdej z nich, a także w wielu innych, można zastosować proste i efektywne metody zaczerpnięte z lean management. Koncepcja ta zakłada, że firma może przynieść większe zyski i zwiększyć zadowolenie klientów, spełniając kilka warunków. Przede wszystkim należy tu dbać o tworzenie wyrobów (lub usług) najwyższej jakości. Drugim warunkiem jest unikanie wszelkiego marnotrawstwa. Trzeci z kolei zakłada, że oba poprzednie warunki należy osiągnąć przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych firmie zasobów.

Lean management dla turystów
Lean management dla turystów

„Najwyższa jakość” i „marnotrawstwo” w rozumieniu lean

„Najwyższa jakość” będzie tu oznaczać produkt lub usługę zawierające wartości widziane oczami klienta. Z kolei marnotrawstwem, zgodnie z koncepcją lean management, będą czynności czy materiały, które nie dodają tej wartości produktowi lub usłudze. Marnotrawstwem mogą więc być wykorzystywane w nadmiarze: energia, czas, koszty, materiały, a także transport i oczekiwanie.

Lean management w turystyce – 5 głównych zasad

Jak każda koncepcja zarządzania, lean management opiera się na kilku zasadach, które stanowią podstawę jej założeń.
Zobaczmy:

  1. Określ wartość widzianą z perspektywy klienta.
  2. Stwórz mapę przepływu wartości, zawierającą wszystkie kolejne etapy, przez jakie przechodzi produkt lub usługa. Wyeliminuj wszelkie marnotrawstwa, które zauważysz.
  3. Stwórz swobodny przepływ wartości.
  4. Zamień system pchający (generujący nadmierne zapasy) na system ssący (zapobiegający powstawaniu takich zapasów).
  5. Dąż do doskonałości. Po sprecyzowaniu wartości, zidentyfikowaniu jej przepływu, usunięciu marnotrawstwa i stworzeniu wolnego przepływu wartości oraz systemu ssącego, pora na zajęcie się całym procesem jeszcze raz od nowa. Zawsze można coś ulepszyć (kaizen).

Tutaj: https://www.researchgate.net/publication/295084474_Lean_Hospitality_-_Application_of_Lean_Management_Methods_in_the_Hotel_Sector można znaleźć więcej interesujących informacji na ten temat.

Lean management w turystyce

Koncepcję zarządzania lean management stosuje się w turystyce zwykle w połączeniu z systemem Six Sigma. To bardzo rygorystyczne podejście do zarządzania, którego celem jest dążenie do doskonałości. Pozwala ono na mierzenie procesu pod względem wykrytych błędów, a jego stosowanie oznacza, iż w 99,99966% proces (produkcji, dostarczania usługi) będzie wolny od wad.

Lean management – turystyka w praktyce

Już samo skupienie się na szukaniu punktów, w których pojawia się marnotrawstwo, jest krokiem naprzód prowadzącym nas do ulepszenia całego procesu. Dotyczy to zarówno hoteli, lotnisk, jak i punktów obsługowych. W takich miejscach istnieje wiele stref, których działanie można usprawnić, i to bez większych nakładów pracy czy finansów. Poniżej podajemy więc kilka przykładów pytań, które mogą stać się wstępem do dokonania małych, choć w szerszej perspektywie znaczących, zmian:

  • Jak można zmniejszyć koszt wyżywienia, korzystając z produktów sezonowych i produktów lokalnych?
  • Jak zorganizować pracę personelu sprzątającego, by zminimalizować potrzebę przemieszczania się?
  • Jakie obowiązki mogą być wykonywane zamiennie (może na przykład recepcjonisty i konsjerża)?
  • Które z usług mogą być zlecone firmie zewnętrznej (co obniży koszty)?

Lean management – turystyka i zarządzanie wizualne

Zarządzanie wizualne to metoda lean management, która znacznie ułatwia pracę, choć w przypadku turystyki może być stosowana do „ułatwienia życia” również klientom. Zgodnie z zasadą zarządzania wizualnego wszelkie strzałki, rysunki i informacje obrazkowe umożliwiają lepszą komunikację niż instrukcje pisemne. Jak łatwo się domyślić, w turystyce, gdzie mamy często do czynienia z obcokrajowcami, takie podejście wydaje się mieć szczególne znaczenie.

Lean management w turystyce
Lean management w turystyce

Przykłady zarządzania wizualnego w turystyce

W jaki sposób można wykorzystać zarządzanie wizualne do szybkiej i skutecznej komunikacji, pokonującej bariery językowe?

Oto kilka przykładów:

  • Oznaczenie obrazkami pojemników z poszczególnymi sztućcami w bufecie hotelowym,
  • Wyznaczanie miejsc parkingowych liniami poziomymi,
  • Oznaczenie kolorowymi liniami dróg do poszczególnych części obiektu,
  • Oznaczanie miejsc, na które trzeba odłożyć poszczególne narzędzia.

Korzyści płynące ze stosowania zasad lean management w turystyce

Pora teraz przedstawić korzyści, jakie można odnieść ze stosowania zasad lean w turystyce.

Oto niektóre z nich:

  • Zmniejszenie ponoszonych na działalność firmy kosztów (dzięki zmniejszeniu marnotrawstwa),
  • Zwiększenie zysków,
  • Zwiększenie skuteczności i efektywności,
  • Zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Lean management – turystyka i stojące przed nią wyzwania

Jak widać, niewielkim kosztem można uzyskać obiecujące rezultaty. Co więc stoi na przeszkodzie, by stosować zasady lean management w każdym hotelu, pensjonacie czy ośrodku turystycznym? Powodów jest co najmniej kilka. Głównym hamulcem zmian jest przyzwyczajenie, które jest charakterystyczne zwłaszcza dla osób, które pracują w jednym miejscu długi czas. Zmiana przyzwyczajeń wymaga dużego wysiłku. Powyżej podaliśmy kilka zasad, których stosowanie może przynieść szereg korzyści.

Głęboka zmiana całej firmy wymaga jednak większego zaangażowania, ponieważ tworzy się w niej niepowtarzalną kulturę i atmosferę. Jedną z przyczyn niechęci do zmian w duchu lean management w turystyce jest też fakt, iż w tej branży rotacja pracowników jest bardzo wysoka i szkolenia personelu w duchu lean musiałyby się w niektórych firmach odbywać wciąż od nowa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Atrakcje Kapsztadu
  • Atrakcje Johannesburga
  • Kuchnia południowoafrykańska
  • Atrakcje RPA – co kryje Południowa Afryka?
  • Niezwykłe zwierzęta Madagaskaru

Kategorie

  • Afryka północna
  • Afryka południowa
  • Afryka Środkowa
  • Egipt
  • Madagaskar
  • Maroko
  • RPA
©2023